Tilbake til fremtiden

1960-tallet blir med rette sett på som gullalderen for sportsbiler, og særlig sånne muskelbiler som Mustang-elskerne vet å sette pris på. Når det er amcar-treff vil man se at svært mange hoder dreier rundt når en av disse kule energibuntene fra kjærlighetens tiår sklir forbi. Men er det kanskje slik at man nå er på vei inn i en ny gullalder? Det er i hvert fall mye som tyder på det, og fabrikantene har virkelig begynt å gjøre en innsats for å tilby noe annet enn de kjedelige, snusfornuftige familiebilene som ellers dominerer trafikkbildet.

Dette er en god tid å leve i CoU2ByyUMAA232rfor de som liker mange, mange hestekrefter – selv om det naturligvis er svært kostbart å kjøpe en slik bil hvis man er så uheldig å bo i Norge. Og noe av det fine er at spesielt de amerikanske produsentene forholder seg til bilhistorien og leverer nye utgaver av de gamle legendene som Ford Mustang, Chevrolet Camaro, og Dodge Challenger. Noe av det sykeste som har dukket opp på bilmarkedet den siste tiden er vel den nye Challenger som har en alternativ motor med over 700 hestekrefter!

I gamle dager var topputgaven av Mustang alltid en Shelby GT, og siden 2005 har Ford jobbet med å innarbeide dette navnet igjen. Den aller mest vanvittige utgaven de har lansert så langt er 2013-modellen som gir 662 hestekrefter og kan gå godt over 300 km i timen, i tillegg til at kjøreegenskapene er tilsvarende fantastiske.

De aller nyeste modellene er imidlertid preget av at man nå legger større vekt på finesse enn bare rå kraft. I den nye GT 350 er motoren på “beskjedne” 5,2 liter, men den har ett spesielt design som ligner på det man finner i en Ferrari. Ford har døpt denne motoren “Voodoo” fordi den gir en karakteristisk, brummende, og kanskje til og med litt mystisk og skremmende lyd fra eksospotta. Med 526 hk er det den kraftigste motoren uten turboinnsprøytning, på jorda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *