Hvor fort kan du kjøre i en klassisk Mustang?

Det er jo mange forskjellige meninger om hva som er den mest klassiske av alle Mustanger, men de fleste listene inkluderer selvfølgelig den aller første, nemlig 1965-modellen som ble lansert første gang i april 1964. Dette var en litt mer usynlig bil enn noen av de dristige designbilene som kom senere, men sammustang-19036_960_720menstillingen av sporty kjøreegenskaper og enkel design var kanskje nettopp noe av det som fikk folk til å forelske seg i denne bilen. Her var det riktig nok ikke så mange alternativer for diverse ekstrautstyr, men det var mye kjøreglede og svært lite jåleri. Den tøffe ungdomsgenerasjonen på 1960-tallet, med sin noe rebelske karakter, satte virkelig pris på det. Selv i dagens Mustanger ser man jo at man til en viss grad prøver å videreføre konseptet med at det skal være enkelt, elegant, og ikke alt for dyrt.

Og det beste av alt: du kunne kjøre veldig, veldig fort med en Ford Mustang. Hvis du for eksempel anskaffet deg en Shelby GT 350, fikk du en ganske enkel og rimelig bil, men med over 300 hester under panseret! Denne første utgaven hadde en rå V8-er med en motor like under 5.0 L, som senere ble standard for grunnutgavene av Mustang. Med denne kunne du nå 100 km/t på drøye 7 sekunder, og toppfarten var hele 217 km/t. På HighSpeedSports.no finner du mer om raske biler.

Året etterpå kom det som svært mange kanskje regner som den aller mest klassiske Mustangen, nemlig 1966-modellen. Den hadde en rekkesekser som standard motor, men i tillegg hadde den tre forskjellige utgaver av V8 i stigende grad av råskap. Her var den aller råeste den som ble kalt HiPo, altså high power, som ga 271 hk. Med GT-versjonen kunne denne bilen gå fra 0 til 100 på under 8 sekunder og komme opp i 197 km/t.

Selv om det er klassikerne som inspirerer entusiastene, skal det sies at Ford har kommet ut med Mustanger med enda sykere ytelse de siste årene. Prakteksemplet er Mustang Shelby GT 500 fra 2013, som har nesten 700 hester, og tar 0-100 på godt under fire sekunder!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *